Influencers, en yrkestitel numera lika vedertagen som jurist eller psykolog, definieras av Wikipedia som “opinionsbildare som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen”.
En gemensam nämnare för influencerna, eller opinionsbildarna om vi ska tro Wikipedia, är alltså att de uttalar sig för att påverka. Men en gemensam influencer-nämnare som överglänser den om opinionsbildning är många influencers är vältränade. Varför är det så?
En subgenre av influencers är fitness-influencers; dessa har som huvuduppgift att dela med sig av träningspass, kosttips och hälsorelaterade vanor, samt visa upp sina vältränade kroppar. Men även modeprofiler, livsstilsvloggare, matbloggare, mindfulness-coacher, inredningsdesigners och konstkonnässörer tenderar att ha en fysik som i många fall vida överstiger det svenska genomsnittet, om det nu finns ett sådant. Alla är fit for fight och starka nog att dräpa en björn.
Varför, varför, varför.
Mycket pengar kräver mindre motivation
Kan pengar köpa lycka? Kanske, men det kan hjälpa till att få dig i form. Med ett gott kapital kan man köpa tjänster och resurser som gör träningsresan enklare. Personliga tränare, kostrådgivare, högkvalitativa kosttillskott, exklusiva återhämtningsbehandlingar och specialanpassade dieter är bara några exempel på vad en välfylld plånbok kan göra. Framför allt innebär pengar frigjord tid. Det är ingen slump att förmögna människor lever längre.
I Danderyd, Sveriges mest välbärgade kommun, lever människor i snitt till 83 års ålder. I Ljusnarsbergs kommun, en kommun som är betydligt fattigare, är den siffran 74. Korsar vi Atlanten till extremernas land, USA, växer glappet; Summit County i Colorado har en genomsnittlig livslängd på 86 år; i delar av Mississippi lever folk i snitt till 64 års ålder.
Vad betyder det här för dig och mig, att vi måste bli rika innan vi kan komma i form? Nej, det visar bara att vi måste kämpa hårdare för att nå samma resultat.
I stället för privatkockar måste vi laga maten själva, och där en influencer många gånger kan anlita en PT som skräddarsyr varje träningspass får vi lov att söka upp gratis pass på YouTube. Som en del av det arbetande hamsterhjulet måste vi klämma in vår träning före jobbet och efter att barnen har somnat. Det kräver mycket mer motivation, och därför är influencers mer fit – för att det är lättare för dem. Men exempelvis kosttillskott som en hjälp på vägen mot en mer hälsosam livsstil och kropp finns tillgänglig för alla.
Det är bara att se till kommunerna; det är enklare för människor i Danderyd att leva hälsosamt än vad det är för människorna i Ljusnarsberg. Socioekonomiska faktorer spelar en stor roll.
Många influencers har en hög motivation
Dessutom har många influencers bevisligen en hög motivation. Långt ifrån alla kommer från gynnsamma förhållanden, utan har på egen hand byggt upp sitt varumärke och följarskara. En artikel från Forbes belyser hur många framgångsrika entreprenörer ofta prioriterar sin hälsa och kropp. Detsamma gäller sannolikt för influencers, som egentligen är framgångsrika entreprenörer. Det finns en stark koppling mellan motivation och träning och hälsa.
Adderar man de ekonomiska förutsättningarna till dessa i grunden motiverade individer så är det inte särskilt förvånande att de håller sig i bättre form än många andra, oavsett om de är livsstilsvloggare eller matbloggare.
Det finns en förväntan på influencers
Influencers livnär sig som bekant på att inspirera och engagera följare, och då blir utseendet ganska ofrånkomligt en del av varumärket – eftersom varumärket är personen. Denna outtalade förväntan löper möjligen åt två håll: å ena sidan förväntar sig följarna att influencern ska vara i toppform, å andra sidan blir influencern själv motiverad att fortsätta upprätthålla den bilden. Detta kan vara både positivt och destruktivt.
Blir man mer fit för att man är influencer eller influencer för att man är fit?
Svaret är varken helt svart eller helt vitt, och inte heller kan vi finna ett allgiltigt facit. I många fall är det just för att influencers redan har en attraktiv, vältränad livsstil och ett stort mått motivation som de lyckas skaffa följare. Därefter blir det lättare att behålla formen när ekonomiska förmåner och samarbeten börjar rulla in. På så sätt leder motivation till ekonomisk trygghet, vilket i sin tur skapar ännu bättre förutsättningar att nå och behålla en god fysik.