Krönikör Dag Wetterberg
Lördagen den 18 november
I Dagens Nyheter idag läser jag rubriken:
”Camilla Gervide är influerarnas fasa. På ytan är det en glassig bransch. Under de förskönande glamourfiltren en av de smutsigaste. Det säger Camilla Gervide som driver plattformen Bloggbevakning.”
Artikeln är intressant och sätter fingret på en hel del saker som är viktiga när man arbetar med influencer marketing.
Ditt förtroende som influencer är avgörande
För att upprätthålla förtroendet hos din målgrupp och för dig själv som influencer är det viktigt att vara tydlig och markera dina inlägg, där du marknadsför en vara eller en tjänst, så att din målgrupp förstår att det är en annons. Det kanske låter som något självklart men är faktiskt något som många missar. Du kan använda lämpliga taggar som #ad eller #samarbete för att indikera att inlägget är reklam. Du bör även tänka på att det kan vara olika lagstiftning i olika länder vilket kan innebär att du måste vidta ytterligare åtgärder. Vidare är det bra om du, som Influencer, är ärlig rörande din erfarenhet av produkten eller tjänsten. Att överdriva eller ge falska förhoppningar kan skada förtroendet för dig hos dina följare. Håll en öppen och ärlig kommunikation med dina följare och var tydlig med vad den tjänst eller vara du marknadsför har för kvalité och egenskaper.
Skulle du klara av att bli granskad av Bloggbevakning?
Frågan är vad som är läskigast, att bli synad av Camilla Gevrides Bloggbevakning eller få påhälsning av Konsumentverket? Enligt min mening ska en seriös influencer (eller marknadsförare) klara av att få en påhälsning oavsett om det är Bloggbevaknig eller Konsumentverket.
Bloggbevakning avslöjade 2018 att Blondinbella endast hade 260 000 följare mot påstådda 1,5 miljoner. Ett avslöjande som skapar frågor av oönskad natur från ens sponsorer eftersom ersättningar utgår utifrån exponering. Det skapar även ett problem hos ens följare som kan börja undra om det även finns andra saker som inte stämmer rörande det som Influencern marknadsför eller påstår. Det uppstår således en förtroendeförlust av svår natur.
Vidare har Bloggbevakning avslöjat influencers som fått sponsrade silikonbröst utan att ange att de gjort det på den klinik de marknadsför och vilka alltså sponsrat det kirurgiska ingreppet. Alltså ett brott mot reklamidentifiering i marknadsföringslagen. Även detta leder till tappat förtroende och besvikelse bland följare. De kortsiktiga vinsterna kan snabbt försvinna om hela ens följarskala tappar förtroendet för influencern.
Några reflektioner när jag läser artikeln i DN
Regleringarna rörande marknadsföring innehåller en hel del bra saker som gör det enklare för oss som konsumenter att kunna bedöma en vara eller tjänst. Enligt min mening fyller Bloggbevakning en viktig uppgift eftersom den avslöjar saker som kan vara svåra för konsumenter att själva undersöka och förstå. För den influencer som är rak och ärlig i sin kommunikation och följer regleringarna i marknadsförsinslagen finns det normalt sett inget att dölja, ni kan välkomna Bloggbevakning om de skulle knacka på dörren.
Vid pennan, advokat Dag Wetterberg